Dag 4 Naar Roubaix

18 juni 2023 - Roubaix, Frankrijk

18  juni  2023

Naar  Roubaix.

Roubaix  ligt vlakbij Lille.

Ineens  schoot me  weer een herinnering   te  binnen.

Mensen  lopen  met hun  kinderen  ( groot of klein)   hand in hand.  Het ziet er zo lief en leuk   uit.

De weg  naar Lille  is  druk. We  moeten vaak van baan verwisselen.  Uiteindelijk waren we bij Museum La Piscine. We konden naast het museum  parkeren.

Een beetje  ongure  plek.  Alleen  maar muren. Een  lelijk  beschadigd  huisje -  hokje.  Een inbreekplek.

Albert  had een grote lens in de achterbak. Onze  vakantiegidsen  lagen  in  de achterbak  van de auto.  Voelde  niet goed.

Toch maar  naar binnen  gegaan.

Het  museum was adembenemend  mooi.

Weerspiegeling  in het water. Alle  beelden  langs   het bassin  zagen we   mooi  vervormd  in het water.

Sprookjesachtig mooi.  Feeëriek.    Er was  een werkplaats  van een kunstenaar in het museum.

Boven  in de voormalige   kleedhokjes waren nu vitrines   met   textiele  kunstwerken  .  Prachtig belicht.

Jurken,  gewaden,  kleden, sieraden  en schoenen.

Naast de  binnentuin waren  veel zalen.

O.a.  het werk van  Mondriaan,  Zadkine,  Giacometti,  Picasso  en Camille  Claudel.

Over het  leven  van  Camille  Claudel  heb   ik een boek gelezen. Indrukwekkend  en heel droevig.

Wat een talentvolle  , jonge vrouw.

Tenslotte  eindigde   ze  in de psychiatrie.

Een  niet-  erkend   groot talent.

Tussendoor  genoten we  in  een ruimte,  vlakbij de binnentuin,  van een lunch.

Heerlijk!

Daarna  hadden we  allebei  een beetje  last  van onze buik.  Beetje lastig.

We gingen  met  een heel voldaan gevoel naar  de auto.

En  ……Jawel……..

De ruit van  een andere auto  was ingeslagen.

De  huurder  van de auto,  een Amerikaan,  werd heel goed  geholpen  door een  jonge   Fransman.

Hij  belde  de politie.

Trok  zijn  shirt uit.

Hij  veegde met het shirt  glas uit  het venster.

Een hulp  uit duizenden!

Wij  fungeerden  als  tolk.

Juni 2023   Roubaix (1)Juni 2023   Roubaix (2)Juni 2023   Roubaix (3)